جلسة رفم - 02-2021 (غير عادي)

 التاريخ: 25/01/2021

حضرة السيد عبد الباسط قيس المحترم، رئيس المجلس المحلي

حضرة السيد محمد زوري المحترم، نائب قائم بأعمال رئيس المجلس

حضرة السيد محمد فارس سعيد المحترم، نائب رئيس المجلس

حضرة السيد سليم عتمه المحترم، نائب رئيس المجلس

حضرة السيد جمال قادري المحترم، عضو المجلس المحلي

حضرة السيد علي حاج المحترم، عضو المجلس المحلي

حضرة السيد عوض ربيع المحترم، عضو المجلس المحلي

حضرة السيد أحمد مطر المحترم، عضو المجلس المحلي

حضرة د. وليد عبد الغني المحترم، عضو المجلس المحلي

حضرة السيد محمد أحمد مصري المحترم، عضو المجلس المحلي

حضرة السيد ماهل شباط المحترم، عضو المجلس المحلي

حضرة المحامي صموئيل دكور المحترم، المستشار القضائي للمجلس المحلي

حضرة السيد عبد الكريم فطوم المحترم، محاسب المجلس المحلي

حضرة المحامي حسني مطر المحترم، مراقب المجلس المحلي

 

تحية، احتراما وبعد،

الموضوع: دعــوة.

ادعو حضرتكم بهذا لحضور جلسة المجلس رقم 02/2021 غير عادية وذلك يوم الاربعاء الموافق 03/02/2021 الساعة 18:00 في قاعة المجلس المحلي.

אני מתכבד להזמינכם לישיבת המליאה מס' 02/2021 לא מן המניין ליום רביעי 03/02/2021  שעה 18:00 שתתקיים באולם הישיבות במועצה.

بنود البحث סעיפי הדיון:

  1. אישור הצעת התקציב לשנת הכספים 2021. רצ"ב הצעת התקציב .

 

לכל בירור אפשר לפנות לגזבר המועצה.

 

 

حضوركم هام وضروري.

مع فائق الاحترام

جمال عمر فطوم

مدير عام/سكرتير المجلس

 

 

 

 

 

 

 

פרוטוקול ישיבת המליאה 2/2021 (לא מן המניין)

מיום רביעי 3/2/2021 שעה 18:00

נוכחים:

  • מר עבד אלבאסט קיס, ראש המועצה
  • מר מוחמד זורי, מ"מ ראש המועצה
  • מר אחמד מטר, חבר המועצה
  • מר עלי חאג', חבר המועצה
  • מר מוחמד סעיד, סגן ראש המועצה
  • מר סלים עתמה, חבר המועצה
  • מר מאהל שבאט, חבר המועצה
  • מר ג'מאל קאדרי, חבר המועצה
  • ד"ר וליד עבדאלג'ני, חבר המועצה

נעדרו:

  • מר מוחמד מסרי, חבר המועצה.
  • מר עווד רביע, חבר המועצה.

משתתפים:

  • עו"ד סמואל דכואר, היועץ המשפטי.
  • רו"ח עבדאלכרים פטום, גזבר המועצה.
  • מר ג'מאל פטום, מנכ"ל/ מזכיר המועצה.

 

נושא הדיון:

אישור הצעת התקציב לשנת הכספים 2021

 

יש לציין: הצעת התקציב וההזמנה הראשונה נשלחו לחברי המליאה ובעלי התפקידים ביום 31/12/2020  הישיבה הראשונה היתה אמורה להתקיים ביום 10.1.2021, הישיבה בוטלה בגלל החלטות הסגר וסימון נחף באדום לאור התפרצות נגיף הקורונה.

ההזמנה לישיבה 2/2021 נשלחה 10 ימים לפני יום קיום הישיבה ביום 3/2/2021 ההזמנה והחומרים נשלחו באמיל לחברים שיש להם אמיל וגם משלוח עד הבית לכל החברים.

עבד אלבאסט קיס:

ישיבת מליאה 2/2021 לא מן המניין לאישור הצעת התקציב לשנת 2021, ההזמנה הראשונה נשלחה לחברים ביום 31/12/2020 גם נשלחה פעם שניה לפני עשרה ימים לכולם.

חבר המועצה שהיה לו שאלות או דברים שרצה לקבל עליהם הבהרות היה יכול להגיע למועצה ולקבל הסברים הן מהגזבר והן מהמחלקות. גזבר המועצה יסביר מסגרת התקציב לשנת 2021.

מוחמד סעיד:

אנחנו באנו לעבוד לטובת הכפר, ורוצים שיתופי פעולה ולא התנגחויות, התקציב הקודם הצבענו עליו פה אחד והיה תקדים בכלל הרשויות. אני מציע שנדון בתקציב בישיבה עכשיו, ותוך שבוע או עשרה ימים נבדוק את התקציב, יש כמה דרישות לטובת המועצה, ולאחר מכן נצביע על התקציב, אני מעניין אותי טובת הכלל וטובת הכפר, היחסים בין חברי המועצה מקווה שנהיה גוף אחד, יהיה גיבוש חברת כי זה ממגר האלימות, תופעות האלימות בחברה הערבית הולך וגובר, אנחנו כנציגי ציבור נהווה דוגמא לכל האוכלוסייה. אני מציע שיהיה היום דיון כללי ונקבע ישיבה אחרת לעוד שבוע ונצביע על התקציב.

עבד אלבאסט קיס:

אין בעיה שלא נצביע ומכבדים את הצעתך, אבל אם התקיים דיון וקבלתם תשובות על השאלות וההבהרות, אם קבלתם תשובות היום האם נוכל להצביע על התקציב?

וליד עבדאלג'ני:

אנחנו בקשנו דיון בתקציב, אנחנו הכנו דברים שצריכים לדבר עליהם ולעלות אותם, אם נקבל תשובות ויבואו לביטוי ותשנו בתקציב לקראת הדברים שנעלה אנחנו אין לנו בעיה להצביע על התקציב.

עבדאלכרים פטום:

אני כגזבר כשהתחלנו להכין הצעת התקציב העברתי את התקציב לכל המנהלים במועצה, חינוך, רווחה, הנדסה, כל מנהל בנה את התקציב שלו, ולפי התקציב המחלקתי לכל מנהל מחלקה, אספנו כל התקציבים ובנינו את הצעת התקציב שחלקנו לכם לשנת 2021, מלפני כחודש העברנו לכם  הצעת התקציב, ואני גם הבעתי בפניכם כל חבר שיש לו שאלות יכול לפנות אלי ואני מוכן לענות לו.

וליד עבדאלג'ני:

אנחנו הגשנו לראש המועצה והסגן בקשה לישיבה לא מן המניין מ- 10/1/2021, כבר עבר עליה כחודש, בקשה לדיון, בכדי שלא נגיע להיום בכדי לדון, הבקשה לא נענתה משום מה אני לא יודע, בשנה שעברה אותו דבר בקשנו ישיבה לדיון ולא היה מענה. הישיבה עפ"י חוק הייתה אמורה להתקיים, למה לא נקבעה ישיבה בכדי שלא נגיע היום בכדי לבקש דיון עוד פעם.

עבדאלבאסט קיס:

התוצאה של הדיון הוא החלטה, תדונו ותחליטו, עכשיו נדון בעניין משתכנעים מצביעים.

עלי חאג':

כולם מכירים אותי אני שקוף, אני הגעתי למועצה שליחות, אם אנחנו 4 חברי מועצה לא נכנסנו לישיבה, הישיבה לא הייתה מתקיימת והייתה נדחית לעוד שבוע, אבל אנחנו החלטנו לכנס ולפי בקשת חבר המועצה מר מוחמד סעיד, בכדי לדון.

עבדאלכרים פטום:

ברגע שאני מביא את הצעת התקציב אני אחראי על הצעת התקציב, ואם יש לכם שאלות תוכלו לעלות.

וליד עבדאלג'ני:

העניין לא שאלות, לפי דעתנו יש דברים שצריכים לקבל ביטוי בתקציב ולא נמצאים ודברים שנמצאים ולא צריכים להיות בתקציב.

ג'מאל קאדרי:

יש לי שאלה להנהלת המועצה, האם אתם חושבים שחברי המועצה הם שותפים, נבחרו בכדי לייצג את התושבים ולבציע מדיניות מסוימות.

מוחמד זורי:

לפי סיכום בהתחלת הישיבה נדון עכשיו ובשבוע הבא נצביע.

עבדאלכרים פטום:

התקציב נבנה לפי הנחיות משרד הפנים להגשת מסגרת תקציב הרשות לשנת 2021, עמ' 13 הוא דף מסגרת, ריכוז לכל ההכנסות וההוצאות של המועצה, תקציב 2020, טור משוער לביצוע 2020, מקדמים שנקבעו על ידי משרד הפנים.

וליד עבדאלג'ני:

התחלתם להכין התקציב בחודש אוקטובר 2020, תקציב המדינה עוד לא אושר, ויש לנו זמן להכין התקציב, וכל עוד ואנחנו לא סימנו את השנה, מדברים על נתונים משוערים לשנת 2020 הביצוע האמתי לשנת 2020 עוד אין דיווח עד חודש 12/2020.

עבדאלכרים פטום:

יש צורך לאשר תקציב 2021, אין צורך לחכות עד סיום שנת 2020, המועצה צריכה לאשר התקציב עד 31/12 לכל שנה, עצם העובדה שיש לך דוח רבעון 3, תוכל לעשות גילום, ז"א 75% ביצוע, עושים משוער לכל השנה ואם יש דברים חד פעמים מנטרלים אותם, יש כללים איך להכין דוח, התקציב נבנה בהתאם להנחיות של משרד הפנים.

סך הכל ההכנסות בתקציב של שנת  2020 היה 91,941 אלפש"ח, לפי הצעת התקציב לשנת 2021 היו שינויים, מופיעים בטור לפני האחרון, שינויים בארנונה כללית היה התקציב שאישרנו אותו 7 מ' ₪  בכדי לאזן את התקציב העלינו את הגבייה ב- 1,745 אלפש"ח, סה"כ הכנסות מארנונה 7.8 מ' ₪.

(הגזבר עבר והסביר לחברי המועצה על הצעת התקציב מול הביצוע בשנת 2020 הן בהכנסות והן בהוצאות עמ' 13  בהצעת התקציב ריכוז כל ההכנסות וההוצאות ).

בעניין המענק המותנה, הגבייה בפועל הייתה 6,287 אלפש"ח היה חסר לנו לקבלת המענק המותנה 1.5 מ' ₪, השנה הייתה שנה קשה בכל הרשויות לאור מגיפת הקורונה והשפעתה על המשק.

וליד עבדאלג'ני:

כפי שהבנו, ההנחות מוריד אותם מסה"כ הגבייה, למעשה צריך 80% ממה שנשאר, לכן בישיבת הדיון בצו הארנונה בקשנו לאשר ההנחות המקסימליות 80%, ואתם אימצתם 65% עוד פעם ולא מאשרים 80% לתושבים למרות שזה עוזר לך.

עבדאלכרים פטום:

אם לא גובים הקופה מתרוקנת, החיוב בארנונה 13 מ' ₪ נותנים מהם הנחות כ- 4-5  מ' ₪, רוב ההנחות בגלל המצב הכלכלי של המשפחות.

עלי חאג':

מה שדברתם עליו בעניין ההנחות כגזבר לגיטימי אבל מתי אני מסכים אתך, כשהמועצה נותנת כל השירותים לתושבים, היום מנורה לא יכולים לתקן, אפילו שירות קטן לא נותנים, איך אני אומר לך, כגזבר אתה צודק. יש כישלון במתן השירותים, מח' התברואה בשיחה בקש 4 מ' ₪ לאיסוף אשפה בקשנו ממנו להוסיף ל 4.5 מ' ₪ ואנחנו נאשר לך בישיבה בתנאי שרוצים לראות נחף נקייה, והדבר יחשב לו ולראש המועצה, יש לנו כוונות לקידום ולא להיות חסם.

עבדאלכרים פטום:

במסגרת התקציב יש מענקים אחרים שהם מענקים בעקבות הקורונה שמופיעים בסעיף זה, גם מענקים מיוחדים ממשרדים אחרים. סך הכל התקציב בשנת 2020 היה 91,941 אלפש"ח ולפי 2021 יהיה 92,372 אלפש"ח. ההוצאות מחולקות לפי מחלקות שכר ופעילויות, יש פירוט לשכר, בפעילויות כלליות היה 10,522 אלפש"ח יש תוספת 845 אלפש"ח ובסה"כ יהיה 11,068 אלפש"ח עיקר התוספת היא בפינוי אשפה.

וליד עבדאלג'ני:

זו אחד הדברים שצריך להגדיר יעדים לתקציב. מהחשוב ביותר הוא התברואה, צריך להקצות לה תקציב יותר מזה, כי הדבר מתבטא במזבלות מסביב לכפר, שריפות לאשפה.

עבדאלכרים פטום:

אני מסכים אתך, הדבר יחייב עוד תוספת לתקציב וכך נגיע לתקציב לא מאוזן. הנתח הגדול של התקציב  כ- 90% ממנו צבוע. דוגמא, ניהול עצמי לבתי ספר יסודיים, משרד החינוך בודק התקציבים ומבקרים אותם, יש עוד תקציבים צבועים שהמועצה מהווה צינור העברה. עניין השכר בהתאם לאוגדן, ההנחיות, נוהלים וההסכמים, לא קובעים לראש המועצה או גזבר שכר, הכל בהתאם לחוק, השכר נקבע ע"י משרד הפנים והסכמים וחוק לכל סעיף השכר יש הסבר.

מוחמד סעיד:

דירוג ודרגה, יש עובדים בוותק של כ- 20 שנה ועדיין עובדים באותו דירוג ודרגה ולא קבלו משרה מלאה, לעומת אחרים שהדירוג והדרגה שלהם עודכנו בזמן קצר וגם קבלו משרה מלאה, יש גם תוספת שמגיעות לעובדים ולא מקבלים.

 

(חברי המועצה קבלו הסברים על  סעיפי השכר לרבות מענה לשאלותיהם בעניין הרכב השכר והשינוי בין שנת 2020 לשנת 2021).

 

עלי חאג':

בישיבה קודמת בקשנו להגדיל את התקציב של המרכז הקהילתי כי רוצים לתגבר את הפעילות הקהילתית.

וליד עבדאלג'ני:

היום חלקתם לנו את פרוטוקול ישיבת ועדת ההנהלה שהתקיימה אתמול, שאלתי: האם הגדרתם מטרות לתקציב 2021? מהדברים שאני דורש שתקציב התברואה יגדל, איך זה מתבטא בתקציב במטרות שהצבתם אותם?, אני עברתי על התקציב זה תקציב משכורות, זה לא תקציב פיתוח היישוב.

עבדאלכרים פטום:

משכורות החינוך למורים ואחרים מסכמים בכ- 37 מ' ₪ שנקבעו על ידי המשרד ואנחנו אין לנו שליטה עליהם, מי שמחליט על השכר כאן זה משרד החינוך והם מעבירים התקציבים בהתאם.

וליד עבדאלג'ני:

אמורים להגדיר מטרות, בישיבת ההנהלה שקיימתם אותה אתמול, דנתם במטרות שלכם בתקציב, איך תקציב שאתה מעלה היום מבטא המטרות שהצבת לך לשנת 2021?

עבדאלכרים פטום:

אנחנו בקשנו ממנהלי המחלקות שכל אחד מהם יכין את התקציב המחלקתי בהתאם לצורכי המחלקה.

וליד עבדאלג'ני:

האם כל מנהל מחלקה הציג ההצעה כולל מטרות ויעדים?, האם הציגו את היעדים לארבע הרבעוניים ובסוף השנה לבדוק אם עמדו ביעדים שלהם או לא?.

ג'מאל קאדרי:

צריכים לעשות איזון, יש מספר בעיות צריך לטפל בהם, כמו מחלקת ההנדסה, כמו הבעיה באזור המגרשים, מבחינת זיהומים, בקשנו ישיבות בכדי להבין איך מבוצעים הדברים במועצה כמו משק החשמל, התברואה ועוד.....

עבד אלבאסט קיס:

יכולתם להגיע למחלקות המועצה ולברר הדברים ללא צורך בישיבה, ויכולתם לקבל תשובות.

ג'מאל קאדרי:

הגענו למועצה מספר פעמים ולא היה תשובות. בקשנו ישיבה שיש בה הצעות ונושאים ולדון בתוכניות עבודה, אם רוצים לעבוד באופן תקין צריכים לדון בתכניות העבודה, בשיתוף עם כל הגורמים במועצה. המועצה היחידה במדינה שלא מתקיימים בו ישיבות שמעניינם התושבים היא המועצה המקומית נחף. אנחנו יכולים להגיע למחלקות אבל אתה כראש המועצה חסמת כל המחלקות, הגענו למצב שצריכים לכנס ישיבות מליאה לקבלת החלטות.

עבדאלבאסט קיס:

האם הגעת למחלקה ולא קבלת תשובות?.

עלי חאג':

מח' ההנדסה אין עם מי לדבר, מנהל מח' החינוך כמעט לא נמצא.

עבדאלבאסט קיס:

מנהל מחלקת התברואה נמצא, בעניין בעיית השריפה הסגן ממלא ומנהל המחלקה היה ולווה אתם מהיום הראשון.

עלי חאג':

הכוונה אם הטיפול בשריפה מצריך כספים בישיבת מליאה היינו מאשרים כולנו על התקציב הדרוש.

עבדאלבאסט קיס:

החלקה פרטית בתחום שיפוט אחר האם נוכל כרשות לבצע בה עבודות?.

סמואל דכואר:

מה פתאום, תוכלו להגיש תלונה.

מוחמד זורי:

אנחנו רוצים פתרון, הבעיה שהמפגע נמצא בשטח שיפוט כפר סאג'ור, ואדמה פרטית הבעלים שלה מנחף. למרות זאת, מהיום הראשון טפלנו בבעיה של השריפה, כמעט 80% מהבעיה פוטרה, צריך לפתור הבעיה.

ג'מאל קאדרי:

לדעתכם נושאים כאלה לא מחייבים דיון מקדים לפני התקציב? אני מדבר מה תפקידה של המועצה אם יש נזק סביבתי, נזק לבריאות של התושבים, מה תפקידה של המועצה במצב כזה, כנראה לא מכירים היקף הבעיה זה אסון.

נג'יב חוסין:

הפתרון לבעיה הוא  פתרון משפטי, המועצה לא יכולה לבצע עבודות ולהשקיע בשטח שיפוט רשות אחרת. אפשר לחייב המשרד לאיכות סביבה לפעול.

סמואל דכואר:

אם מדובר באדמה פרטית ולא בשטח השיפוט של המועצה אין כל סמכות למועצה לבצע עבודה בחלקה. הדבר היחיד שאפשר לפעול בו הוא עניין "מטרד לציבור".  מטרד לציבור הפתרון שהיועץ המשפטי לממשלה ומשרד להגנת הסביבה יש להם הסמכות לפעול להסרת המטרד. יכולים לבצע באופן עצמאי או פניה של הרשות או עתירה כפי שבוצע במקומות אחרים. עתירה משפטית ליועץ המשפטי לממשלה והמשרד להגנת הסביבה כי מדובר במטרד לציבור וזה בתחום אחריותם להסרתו.

מאהל שבאט:

האם פניתם למועצה מקומית סאג'ור בעניין?

מוחמד סעיד:

שאלה ליועץ המשפטי בהיותו היועמ"ש של המועצה, מה אתה יכול לעשות בכדי להסרת המטרד של השריפה המדוברת?

סמואל דכואר:

אם אני גר במקום ואני מריח עשן או ריח בעייתי מה אני עושה, הייתי מגיש ליועץ המשפטי לממשלה מכתב פניה בעניין, ומבקש ממנו לפעול להסרת המטרד. ואם תוך 30 יום לא פעל מגיש עתירה לבית המשפט המחוזי, לדעתי זה הפתרון של נחף בעניין השריפה, הסמכות היא לכם כתושבים.

וליד עבדאלג'ני:

מהדיונים שהיו עכשיו זה אומר שהכנת תקציב ללא יעדים לשנת 2021, ההצעה שלי היא אנחנו נגיש לכם את הדברים שרואים בה היעדים של חברי המועצה, ישיבת ההנהלה שהתקיימה לפי דעתי לא עונה על המבוקש, אנחנו כחברי מועצה נקבע מה אנחנו צריכים מהתקציב ונשנה המבנה של התקציב בכדי לשרת המטרות שאנחנו רואים שמפתחת נחף לשנים הבאות. הדברים שאנו רואים כטעות ואתה יכול לתקנה תתקן אותה, נציג אותו עוד פעם מתוקן ונצביע עליו כולנו, לדעתי זו הדרך הנכונה בכדי להתקדם בתקציב, כי כל מה שקרה באישור התקציב חוזר על עצמו בכל שנה, אותם טעויות ואין התקדמות.

עבדאלכרים פטום:

אני כבר 30 שנה מכין תקציב והכל הולך חלק, הטעות כאן היא בגישה שלכם, אתם רוצים שבשנה להפוך את נחף להיות כמו תל אביב.

וליד עבדאלג'ני:

אנחנו רוצים לנסות.

ג'מאל קאדרי:

לדעתי הדיונים בתקציב הם הישיבות הכי חשובות שמבוצעים במשך השנה אין מניעה לעשות מספר ישיבות עם המחלקות תוך שבוע או שבועיים, נדע מה התוכניות והיה שותפים בתוכנית העבודה, יכול להיות שהאיזון הזה מצוי, תקציב מול תוכנית העבודה.

מוחמד סעיד:

מה שאני שהצעתי שעכשיו יהיה דיון כל מי שיש לו הסתייגות ישב מול הגזבר ובאים להסכמות למה שצריך לעשות ותוך שבוע עשרה ימים נצביע על התקציב.

ג'מאל קאדרי:

יתכן שאין תקציבים מספיקים למחלקה מסוימת אני מדבר על תכניות עבודה בכדי שנדע מה המועצה תכננה לבצע במשך השנה.

וליד עבדאלג'ני:

יש  עניין שהעלנו גם בשנה שעברה, סעיף תמיכות, סעיפים שהם תחת כותרת שונה והם תמיכות, דוגמא ספורט. אנחנו לא נאשר סעיפים תקציבים מבלי שיהיה מוגדר, הכספים מועברים לעמותות פרטיות.

עבדאלכרים פטום:

לא נכון, זה אסור, אף שקל לא מועבר לעמותות.

וליד עבדאלג'ני:

יש חוזים שנחתמו עם מאמנים שהם לא משרתים את המועצה ולא עובדים במועצה.

עבדאלכרים פטום:

אני לא שוטר, כשיש מנהל מחלקת ספורט והוא מבקש שיש לו פעולה או מאמן, אם זה מאושר על ידי היועמ"ש או ראש המועצה אני לא נכנס לחקירות אתו.

וליד עבדאלג'ני:

אנחנו לא רוצים שהדברים יחזרו על עצמם, אנחנו מבקשים שיהיה סעיף תמיכות, כי יוצא תמיכות לספורט, לקרטה, ועוד.. ואתם שמים אותו תחת סעיף ספורט, ביטוח שחקנים, האם השחקנים של הקבוצות הם משרתים את המועצה? קבוצת כדורגל היא עמותה פרטית, ויש לנו עמותות שמפעילות קבוצות ספורט ויש להם אישור ניהול תקין ויכולים להגיש בקשות במסגרת תמיכות ואנחנו נאשר להם, אנחנו רוצים לתת להם.

עבדאלכרים פטום:

אני לא רוצה לתת לעמותה, אני רוצה שיצא ממני לספק ישירות, אין עמותה שיש לה ניהול תקין.

עבד אלבאסט קיס:

הוא הציע עניין תמיכות, זו הצעה שהוצעה אנו נדון בזה אם יש אפשרות נשנה ואם אין לא נשנה תבדוק.

וליד עבדאלג'ני:

שאלה ליועמ"ש, החוזים שאתה מאשר אותם מספיקים שירות למועצה? אתה כיועמ"ש,

אם אני כמועצה משלם כספים למשהו שלא מספק שירות לרשות עצמה איך זה חוקי?

סמואל דכואר:

כשמציגים בפני חוזים, אני פונה למחלקת הספורט בשאלה, מה זה? והוא משיב שהוא רוצה להעסיק מאמן. אני בודק את ההסכם, מעביר לגזבר בודק אם יש לו מקור תקציבי, אם יש מקור תקציבי חותמים מורשה החתימה, וכך יהיה הסכם, והוא יתחיל לבצע העבודה, כשמגיש חשבונית, מי שמאפשר החשבונית מנהל המחלקה, אם מנהל המחלקה אומר נכון הוא עבד עבור המועצה וחותם על החשבון.

וליד עבדאלג'ני:

מה שאתה עושה שאתה מעביר האחריות החוקית לאחרים.

ג'מאל קאדרי:

אתה שומר סף כיועץ משפטי.

סמואל דכואר:

אני לא שומר סף לכל דבר, אני שומר סף רק משפטית, יש שומר סף לביקורת והוא מבקר פנים, יש שומר סף כספי והוא הגזבר, וגם המהנדס ובעלי תפקידים כל אחד בתחומו .....

וליד עבדאלג'ני:

אני לא מסכים לסעיפים האלה, לדעתי הם לא חוקיים ואישור הסעיפים האלה בתקציב לא חוקי.

עלי חאג':

אני קבלת חוות דעת משפטית מהיועץ המשפטי שאסור למועצה המקומית להתקשר עם גורם שלישי, צד ג', ולתת כסף שהוא נותן שירות לצד ג', כמועצה נותנים לצד ג'.

עבדאלכרים פטום:

יש לנו האופציה גם סעיף תקציבי גם תמיכות תחליטו התקציב נמצא ומה שתאשרו תסכמו עם מנהל מח' ספורט.

(הדיון נמשך בין הצדדים)

בעניין החינוך הבלתי פורמאלי יש לנו יחידת נוער והמרכז הקהילתי יש לי הצעה לעשות איחוד ביניהם ואז אין צורך שנפעיל שני גופים לכל הפעילות.

עלי חאג':

בתקופה של 5 שנים האחרונות גם בתקופת ראש המועצה הקודם, בתקציב יש כמיליון ₪ תוכנית אתגרים ליחידת נוער, 5 שנים בקדנציה קודמת ושנתיים בקדנציה הנוכחית כ- 7 מיליון ₪, אתה החלטת לסגור המרכז הקהילתי......

עבדאלכרים פטום:

נכון כי טוב למועצה, הם מקבלים תקורה כ- 10% מהפעילות.

עבד אלבאסט קיס:

מדובר כאן שכל פעילות שמעבירים למתנ"ס מקבלים כ- 10% תקורה מהתקציב של הפרויקט.

עלי חאג':

המתנ"ס גוף לאוכלוסייה החלשה כל פעילות שמבוצעת ומקבלים עליה הקצבה עולה לתושב דבר סמלי.

עבד אלבאסט קיס:

לדוגמא פרויקט סל מדע היה מנוהל ע"י המועצה בבית הספר, עבר למתנ"ס, במתנ"ס רכשו ציוד ומחשבים ניידים לסל מדע, אם רוכשים הציוד כמנהל הפרויקט בבית הספר הציוד נשאר בבית הספר ובית הספר נהנים מהם, אבל במתנ"ס הציוד נשאר בארונות נעולים ללא שימוש אחר, גם בקייטנה נרכש ציוד שגם נשאר בבתי הספר והציוד הרוויחו אותו בתי הספר.

עלי חאג':

בישובים אחרים שאני מכיר סגרו מחלקות במועצה והעבירו הפעילות למתנ"ס, אני לא אומר שנסגור מחלקות.

ג'מאל קאדרי:

הייתה החלטת מועצה שהמתנ"ס ירכז כל הפעילות הבלתי פורמאלית והתרבות. אם היום נרכז כל התקציבים לתרבות וחינוך בלתי פורמאלי כ- 4 עד 7 מיליון ₪. בחברה היהודית יש מתנ"סים שמכניסה לתושב בממוצע כ- 1000 ₪ שנתי, אם המתנ"ס יעבוד בצורה מקצועית וקבל כל התמיכה אז 10% לא חובה, הם לא קבלו כל התקציבים, קופת המתנ"ס היא קופת המועצה. אנחנו מדברים שנחזק את המתנ"ס, במתנ"ס עוסקים עם האוכלוסייה וכל הקהילות באוכלוסייה, זו המטרה של המתנ"ס מדברים על תכניות למיגור האלימות יש לך כל התקציבים שלא היו בעבר תכנית 922. התקציבים היום נמצאים אבל הם מפוזרים, ולא מבטא את המטרה שלשמו יועד. וללא תועלת. המתנ"ס יכול לעשות לך מיפויים לכלל האוכלוסייה בתחומים רבים. יש לו היכולות והתוכניות שכל תושב בנחף יקבל שירות. וזו מבחינת כח אדם וזרוע ביצועית. למתנ"ס יש וועדת ההנהלה שמייצגת את כל הכפר, תוך שנה יכולים להגיע לביצועים ותוצאות אדירות תוך שנה יכול להיות שהמתנ"ס יעסיק בין 100-200 עובד. לדוגמא הייתה לנו ישיבה עם מח' הספורט ובקשנו שיעשה מיפוי כללי בכל בתי הספר בכפר, לבדוק כל ילד בכפר אם עושה ספורט בתחומים השונים, כתחביב או התמקצעות בו, מיפוי כזה מי יכול לרכזו לבצעו, צריך גוף חזק מבוקר מקצועי שיש בו יכולות, הפרויקט הוטל על מחלקת הספורט במועצה, עברה תקופה ארוכה ולא נעשה כלום. המתנ"ס יכול לתרום רבות לעשייה הקהילתית להגיע לתוצאות אדירות, יכול לאגם  משאבים ולגייס תקציבים, איך המתנ"ס מגיע להפעיל פרויקטים בתקציב של 1000 ₪ לכל ילד בישובים היהודיים? כל הפעילות מרוכזת במתנ"ס והכל מופעל באמצעות המתנ"ס והכל מבוקר. אנחנו מדברים על מדיניות אנחנו כ- 6 שנים מדברים שתקציבי הפעילות לתרבות ובלתי פורמאלי מפוזרים אין לה תוכן אין לה תועלת.

בעניין מח' ההנדסה, בישיבה מס' 12/2020 נתקבלו החלטות גם בעניין ההנדסה, היו מס' ישיבות במשך השנתיים, נסדיר מחלקת האחזקה, ננצל התקציבים בתוכנית 922, תכנון הרכבת, מתנהלים דיונים בעניין תכנית הרכבת ואני כבעל מקצוע לדעתי הדיונים מצד נחף לא מנוהלים נכון, אנחנו לא עולים למדרגה שמדברים עליה, אין תכנון חילופי, מצד נחף. בשנת 2021 הנושא הזה יהיה על הפרק והמועצה תתמודד אתו.

עבד אלבאסט קיס:

אנחנו מתמודדים עם הנושא, מה הבקשה שלכם?

ג'מאל קאדרי:

צריך לעשות תכנון חלופי וזה יעלה לנו. צריך להתקשר עם מתכננים, יועצים ומשפטניים, צריך תוספת להנדסה ושדרוג המחלקה, גם נושא מנהל מח' הנדסה, הגשנו תוכנית מקיפה לשדרוג המחלקה, יש כישלון בהנדסה וכתוצאה מזה מפסידים תקציבים.

וליד עבדאלג'ני:

בתאגיד המים והביוב, יש אישור תקציב של 2020 ו- 2021 נחף חלקה החלק המזערי בהשקעות. בבירור עם מהנדס התאגיד הטענה שלהם שאין תכנון ממחלקת ההנדסה במועצה ובקשות לתכנון. בקשו מספר פעמים ישיבה עם מח' ההנדסה והמועצה בעניין פתרון הבעיה באזור המגרשים, אין מענה, אין תכנון לכבישים בכדי שיוכלו לקדם תכנון.

ג'מאל קאדרי:

הפתרון למחלקה להעסיק/להתקשר עם מקדם תכנון ומקדם פרויקטים, ולקדם ביצוע וניצול והשגת תקציבים.

עבדאלכרים פטום:

היום בממשלה מדברים על תוכנית 923 לשנה החדשה, עכשיו חשוב שנכין את עצמנו כמועצה לתוכניות מגירה, צריכים למצוא פתרון.

ג'מאל קאדרי:

הנה הפתרון, הצענו אותו, אפשר שני התפקידים מיקור חוץ. אנחנו הצענו תוכנית האם יש לכם תוכנית חילופית?. דברנו גם על המתנ"ס צריך להחליט והוא לטובת הכפר.

מוחמד סעיד:

אני לדעתי מציע שנדון בנושא המתנ"ס בישיבה מיוחדת, לישיבה נזמין מנהלת המתנ"ס, מנהל מח' ספורט, מנהלת יחידת נוער, ונדון ביחד לפתרון הפעלת התרבות והחינוך הבלתי פורמאלי.

וליד עבדאלג'ני:

הועלה הצעות בעניין המתנ"ס ובהם פתרון לעניין התקציב של המתנ"ס.

עבדאלבאסט קיס:

אם מעבירים את תכנית אתגרים מיחידת נוער למתנ"ס זה משפיע על התקציב?.

עבדאלכרים פטום:

לא, כי זה תב"ר.

עבדאלבאסט קיס:

כמעט רוב הדברים שהעליתם זה במסגרת תב"רים, כמו קייטנה תב"ר, אתגרים תב"ר, סל מדע תב"ר, התקציב כאן לא קשור למה שדובר.

וליד עבדאלג'ני:

אם מאחדים כל הפעילות לא פורמאלית במתנ"ס, ומאחד הפעילות בין יחידת הנוער והמתנ"ס פותרים כל בעיית הסעיפים, במתנ"ס יש ביקורת ובקרה.

ג'מאל קאדרי:

עוד נושא בעניין משק הפסולת בקשנו ישיבה ורוצים הצעה מעשית בכדי שהתושבים לא יריחו הריחות המזהמים.

עבדאלכרים פטום:

אם הפתרון של הזיהום באזור המגרשים יעלה עד 100,000 ₪ לא תהיה בעיה.

 

 

לסיכום:

לאחר דיון כללי בין חברי המועצה הנוכחים והעלאות כל השאלות והבקשות והדרישות והמענים על הדברים שהועלו סוכם שתזומן ישיבה בעוד כ- 10 ימים לאישור התקציב.

עד הישיבה הבאה חברי המועצה יכולים לבקר במשרדי המועצה ולבדוק עם מנהלי המחלקות את הנושאים המעוניינים לבדוק ומשפעים על ההתנהלות והרכב הצעת התקציב.

 

 

 

רשם: ג'מאל פטום, מנכ"ל / מזכיר המועצה

 

 

 

עבדאלבאסט קיס

ראש המועצה

 

ג'מאל פטום

מנכ"ל/מזכיר המועצה

 

 

פרוטוקול - 02-2021 (לא מן המניין)