جلسة رفم - 02-2020
التاريخ: 06/02/2020
حضرة السيد عبد الباسط قيس المحترم، رئيس المجلس المحلي
حضرة السيد محمد زوري المحترم، نائب قائم بأعمال رئيس المجلس
حضرة السيد جمال قادري المحترم، عضو المجلس المحلي
حضرة السيد علي حاج المحترم، عضو المجلس المحلي
حضرة السيد عوض ربيع المحترم، عضو المجلس المحلي
حضرة السيد محمد فارس سعيد المحترم، عضو المجلس المحلي
حضرة السيد سليم عتمه المحترم، عضو المجلس المحلي
حضرة السيد أحمد مطر المحترم، عضو المجلس المحلي
حضرة د. وليد عبد الغني المحترم، عضو المجلس المحلي
حضرة السيد محمد أحمد مصري المحترم، عضو المجلس المحلي
حضرة السيد ماهل شباط المحترم، عضو المجلس المحلي
حضرة السيد عبد الكريم فطوم المحترم، محاسب المجلس المحلي
حضرة المحامي صموئيل دكور المحترم، المستشار القضائي للمجلس المحلي
حضرة المحامي حسني مطر المحترم، مراقب المجلس المحلي
تحية، احتراما وبعد،
الموضوع: دعــوة.
ادعو حضرتكم بهذا لحضور جلسة المجلس رقم 02/2020 وذلك يوم الثلاثاء الموافق 18/02/2020 الساعة 18.00 في قاعة المجلس المحلي.
אני מתכבד להזמינכם לישיבת המליאה מס' 02/2020 ליום שלישי 18/02/2020 שעה 18.00 שתתקיים באולם הישיבות במועצה.
بند البحث סעיף הדיון:
הצעת התקציב לשנת הכספים 2020.
רצ"ב העתק ההצעה
לכל בירור אפשר לפנות לגזבר המועצה לקבלת הסברים.
حضوركم هام وضروري.
مع فائق الاحترام
جمال عمر فطوم
مدير عام/سكرتير المجلس
פרוטוקול ישיבת המליאה מס' 02/2020
מיום שלישי 18.02.2020 שעה 18.00
אולם הישיבות של המועצה
נוכחים :
מר עבדאלבאסט קיס – ראש המועצה
מר מוחמד זורי – סגן מ"מ ראש המועצה
מר מוחמד סעיד – סגן ראש המועצה
מר סלים עתמה – סגן ראש המועצה
מר ג'מאל קאדרי – חבר המועצה
ד"ר וליד עבדאלג'ני – חבר המועצה
מר עלי חאג' – חבר המועצה
מר עווד רביע – חבר המועצה
מר מאהל שבאט – חבר המועצה
מר אחמד מטר – חבר המועצה יצא מהאולם טרם תחילת הדיון.
נעדר :
מר מוחמד מסרי – חבר המועצה
השתתפו :
מר ג'מאל פטום – מנכ"ל/מזכיר המועצה
רו"ח עבד פטום – גזבר המועצה
מר חסן מסרי – מנהל חשבונות
רו"ח עלי דבאח - משרד רו"ח יוסף עבדו
עו"ד חוסני מטר – מבקר פנים
מר נג'יב חוסין – מנהל מח' תברואה ורישוי עסקים.
נושא הדיון :
הצעת התקציב לשנת הכספים 2020 .
חוברת הצעת התקציב המעודכנת חולקה לכלל חברי המועצה לפני 05.02.2020 חברי המועצה הוזמנו לישיבת ועדת הנהלה ביום 05.02.2020 ההזמנה לישיבת המליאה נשלחה לחברים ביום 06.02.2020 כולל חוברת כרוכה.
עבד אלבאסט קיס:
התחלנו בהכנת התקציב לשנת הכספים 2020 החל מחודש אוקטובר 2019 בשיתוף עם כל בעלי התפקידים, מנהלי המחלקות, חברי המועצה הוזמנו לישיבות שדנו בהם בכדי שיהיו שותפים. התקיימו מספר ישיבות מאז אוקטובר 2020 והאחרונה היתה ביום 05.02.2020.
גזבר המועצה בקש מכל חברי המועצה במידה ויש להם הערות או הארות לקבלת הסברים ועוד יהיה זמין עבורם.
עבדאלכרים פטום:
הזמנו כל חברי המועצה להיות שותפים בהכנת התקציב לשנת 2020 חלק השתתף וחלק לא יכול. מנהלי המחלקות היו שותפים. חמישה חודשים עבדנו על הכנת התקציב הרגיל. היו ישיבות מחלקתיים עם בעלי התפקידים דנו בכל הסעיפים בהתאם לביצוע שנת 2019. יש ריכוז בהצעת התקציב. תקציב 2019 הסתכם ב- 86,151 אלפיש"ח. בקרוב יוכן דוח רבעוני סופי לשנת 2019 ויובא לעיונכם בישיבת מליאה.
בכדי לאזן את התקציב ולכסות ההוצאות הצפויות נאלצנו לעלות את ההכנסות העצמיות ובעיקר הארנונה. מבוצע השלמות לסקר הנכסים, רישום מבנים חדשים ותוספות בניה, עסקים, וכל הפעולות שצריך בכדי לעלות ההכנסות העצמיות.
במקביל, היות ואין ממשלה וטרם אושר תקציב המדינה, יש קיצוצים ממשרדי ממשלה. כמוכן, יש זחילת שכר בעקבות ההסכמים הקיבוציים וחוקי העבודה, שכר החינוך נבנה בהתחלת השנה בהתאם למפתחות משרד החינוך והקריטריונים שנקבעו, אבל במשך השנה היו שינויים, תלמידים עברו מבית ספר לאחר, מספר התלמידים במגמות השתנה וזה השפיע על התקציב, היות ולא יכולים לבצע שינויים במשך שנת הלימודים עם סיום שנת הלימודים יהיו פיטורי מורים ועוד בהתאם הכל כפוף לבדיקות ולקריטריונים. תקציב המדינה טרם אושר ולכן הכל לא ברורה, אם יאושר התמונה תהיה יותר ברורה. עשינו כל המאמצים בכדי שנקבל המענק המותנה לשנת 2019. בבתי הספר לומדים תלמידים מחוץ לישוב עד עכשיו לא קבלנו עבורם תקציב ולא גבינו אגרת תלמידי חוץ, אנחנו פועלים היום לחייבם באגרת תלמידי חוץ ולדרוש תשלום רטרואקטיבי מהרשויות שלהם וממשרד החינוך הצפי לגביית אגרת תלמידי חוץ כ- 300,000 ₪.
עצמיות אחרות: מהועדה המרחבית לתכנון ובניה, בחוברת שחולקה לכם ותהיה מצורפת לפרוטוקול יש ביאורים לסעיפים התקציב.
משרד ביטחון פנים, היה קיצוץ לתקציב תכנית מיגור האלימות נתקבלה החלטה חדשה ותהיה תוספת תקציב בינתיים עד חודש יולי 2020. יש קיצוץ במענק משרד הפנים.
הצעת התקציב לשנת הכספים 2020 מסתכמת בסך של 88,812 אלפיש"ח, יהיו קיצוצים בהוצאות כמו: שכר כללי, שכר החינוך.
(גזבר המועצה עבר על כל סעיפי הצעת התקציב והסביר אותם בפני חברי המליאה).
יש להבדיל בין התקציב הרגיל ותקציב הפיתוח.
ד"ר וליד עבדאלג'ני:
מה שאני אומר עכשיו, זו היא עמדתי ועמדת חברי מר ג'מאל קאדרי, מבקש שכל מה שאני אומר ירשם בפרוטוקול.
ג'מאל קאדרי:
חלק ממה שרוצים לעלות היו גם בישיבות קודמות ובקשות קודמות.
ד"ר וליד עבד אלג'ני:
בקשנו לפני זה תכנית עבודה מחלקתית מקושרת תקציב, עם יעדים ותאריכים. הדיון בהצעת התקציב לא עבר דרך ועדת ההנהלה וועדת הכספים, למרות שקימת החלטה להקים וועדת כספים שלא נקבעו חבריה עד עכשיו. לחילופין התקציב צריך לעבור דרך וועדת הנהלה ולא עבר דרך וועדת הנהלה. בקשנו ישיבה לדיון בתקציב שהונחה על שולחן ראש המועצה לפני יותר משבועיים, לצערי, לא נקבעה הישיבה כדין, לטעמינו יש לעשות שינויים בתקציב. עקב סירוב לדיון עניני בתקציב בין כותלי המועצה, בישיבת המועצה כדי שנוכל להשמיע את הערותינו. אנחנו רוצים לציין שלאחר שהמועצה תפרסם את התקציב באתר שלה, אנחנו שומרים על זכותינו לדון בתקציב בפומבי, יש לציין כי בתקציב לא קיים סעיף תמיכות ובמקום זה קיימים סעיפים תקציבים שאנחנו לא מסכימים לזה, אנו מבקשים להוסיף את ניר העמדה שלנו כנספח לפרוטוקול הישיבה. יש לציין שבקשנו תקציב בשביל מיקור חוץ למבקר פנים לצערי זה לא נענה. הבקשה הזאת כדי שמבקר הפנים יוכל לעשות את תפקידו בצורה הנכונה ולהעזר במקורות חיצוניים. לדעתנו זה צריך להיות מוטמע בתקציב בכדי שיהיה תפקוד תקין. בקשנו להוסיף את הניר שלנו כנספח לפרוטוקול. לצערי אנחנו נאלצים לצאת מהישיבה ולא להצביע על התקציב בצורותו הנוכחית.
ג'מאל קאדרי:
בעניין התקציב נכון שהיו ישיבות עם בעלי התפקידים במועצה ומהמחלקות, ודברנו על דברים ובישיבה השנייה בקשנו תכנית עבודה, אני חושב שהמועצה, ואנחנו כנבחרים, לא באנו להתעסק בעניינים היום יומיים, אנחנו צריכים לבוא עם תכנית עבודה והתקציב מתחיל ממה שאנחנו צריכים לעשות, מה תכנית העבודה לשנה.
מה המטרה מהתקציב, אנחנו כבר שנה מדברים על דברים שמעניינים את התושבים והיינו אמורים לבצע, לא יכלנו לבצע מכל מני סיבות. בעניין הדברים שאנו מגישים בניר העמדה, דברים שאנחנו במשך השנה ראינו שהמועצה כמוסד למתן שירותים, קביעת תכניות ותגיע למטרות, לא היה השגה למטרה במשך השנה, לכן אנחנו הגשנו את נייר העמדה וחלקים ממנה הובא לדיון במשך שנת 2019.
אני פונה לכל חברי המועצה בדבר חשוב מאוד, כל השנה מדברים על מחלקת ההנדסה, הדבר לא אישי, אני מסתכל עליו מלמעלה ומה הצרכים של הכפר ומה צריך לעשות. אני עבדתי עם מחלקת ההנדסה יותר מחודשיים היו ישיבות שבועיות ואני הייתי כותב הפרוטוקולים, היתה לנו בעייתיות מסוימות. אושרה הלוואה ויש תקציבים לתכנון ויש תקציבים לפרויקטים אבל אין ביצוע. הזמן עובר מהר, עניין הזמן חשוב מאוד, הסתיימה שנה והתחלנו בשנה השנייה ונמשיך לדבר על אישור תכניות שהם היו אמורים להיות מאושרים בסוף 2019.
חוץ מהפרויקטים, חלק מחברי וועדת ההנדסה היו נוכחים בישיבות הוועדה, בכל הפרויקטים שדברנו עליהם לא ראיתי כל התקדמות בהם. יש פרויקטים חשובים כמו הסדרת התנועה.
עבד אלבאסט קייס:
אנחנו לא בהרצאה ומבקש להצביע על התקציב.
ד"ר וליד עבד אלג'ני:
בישיבת התקציב עפ"י החוק חבר המועצה מגיע לו לדבר ללא הגבלת זמן.
עבד אלבאסט קיס:
אתם מוזמנים כל הזמן לקבוע ישיבות באמצעות מנהלת הלשכה ואני מיפה את הסגן מ"מ לעקוב אחרי כל הישיבות בכל הנושאים, תזמינו מנהלי המחלקות ותדונו בנושאים.
ג'מאל קאדרי:
אנחנו בקשנו דחיית המועד בכדי לדון בנושאים אלה. לנו הזכות לדבר כמה שאנחנו צריכים בישיבה עפ"י החוק. כאשר יש לנו תכניות שהיו אמורים להיות מאושרים בסוף 2019 ועד היום לא אושרו.
עבד פטום:
זה לא תקציב רגיל אלה תקציבים בלתי רגילים תקציבי פיתוח.
ג'מאל קאדרי:
בכדי להגיש את התכניות לפי לוחות זמניים צריך צוות, הצוות הקיים לא יכול לקדם את הפרויקטים בזמן שהיה צריך לקדם, ובכדי שנוכל לצאת מהבעתיות לכן אני מבקש בתקציב הרגיל צריך להוסיף 50% משרה למחלקת ההנדסה לקידום הפרויקטים , כי הפרויקטים מוקפאים ולא זזים ועלולים להפסיד תקציבים, התקציבים לא ימתינו לנו.
עבד פטום:
אנחנו בעד קידום אבל אפשר להתקשר עם מקדם במיקור חוץ בחשבונית מהתקציב הבלתי רגיל.
ג'מאל קאדרי:
אני אציג הדברים ואתה תמצא התשריט הנכון. צריך עוד מזכירה למח' ההנדסה ומקדם פרויקטים ומקדם תכנון.
עבד פטום:
אנחנו שואפים שמחלקת ההנדסה במועצה תהיה המחלקה המובילה בכל הרשויות.
עבד אלבאסט קיס:
בתקציב אי אפשר לשנות עכשיו כל הבקשות שלך אפשר לקחת אותם מהתקציב הבלתי רגיל, כך דברנו מראש.
ג'מאל קאדרי:
מינוי מנהל פרויקט שיקדם הסדר תנועה לזה אין תב"ר.
עבד פטום:
אנחנו כמועצה חייבים לאשר תקציב ראשוני ולאחר מכן יהיה עדכון לתקציב בהתאם להחלטות ושינויים בתקציב, כדוגמת התוכנית למיגור האלימות הודיעו לנו על קיצוצים, והיום יש החלטה להאריך את התקציב, כשנקבל אישור סופי נהיה חייבים לעדכן. חלק מהמענקים יש דיונים שיאושרו ולכן נהיה חייבים להביא לאישור עדכון התקציב.
ג'מאל קאדרי:
יש וועדת תרבות במועצה, האם יש לה תקציב? יש תכנית אב לתרבות וצריך כ- 300,000 ₪ בשנת 2020. זה חלק ממה שרצינו לדיון בו היום.
עבד פטום:
יש מתנ"ס, יש תקנת סל"ע, לא ראינו את התכנית, יש מתנ"ס, בית נוער. קולות קוראים יחידת נוער ועוד. יש קולות קוראים שזה תקציב בלתי רגיל ונקבל אותם. לתרבות אפשר להשיג תקציבים לא רגילים.
ג'מאל קאדרי:
היות ולא נענינו לבקשתנו אנו נאלצים לצאת ולא להמשיך.
יצא מהאולם מר ג'מאל קאדרי, ד"ר וליד עבד אלג'ני.
עלי חאג':
הרשימה שלנו ראינו שבהצעת התקציב הנהלת המועצה באו לקראת חברי המועצה ובקשתיהם במיוחד עם הבקשות של מר ג'מאל קאדרי וד"ר וליד עבדאלג'ני, אנו מודיעים ומציינים כי כל דבר שמגישים אנחנו נצביע אתם, אבל אנחנו לא נעמוד נגד התקציב ונצביע בעד התקציב ולא נהיה חסם נגד פיתוח המועצה, במשך הזמן אם יהיו עדכונים נדון בהם.
מוחמד סעיד:
אני אמרתי ואני עדיין מאמין שאנחנו מועצה עם הסכמות (مجلس توافقي) אם נקרב את העמדות בין הצדדים יהיה יותר טוב. לאור זאות אני מבקש שנדחה ההצבעה לישיבה הבאה וזאת לאחר שנתייעץ ביחד ונגיע להסכמות נדחה את הישיבה להתחלת השבוע הבא, מתחייב שנצביע על התקציב פה אחד וזו התחייבות ממנו.
עבד פטום:
אני כגזבר המועצה עובד במועצה כ 29 שנים, זו היא הקדנציה הראשונה שלוקח לנו 5 חודשים להכנת הצעת תקציב ואנו מזמנים את החברים לישיבות ולדיונים ולא היה היענות מחלק מהחברים. היו דיונים ומעורבות של מנהלי המחלקות, עברנו למהלך דיגיטלי בעניין ההזמנות. כל הדברים שהעלו חברי המועצה הם נוגעים לתקציבים בלתי רגילים תקציבי פיתוח ולא תקציב רגיל. יש קולות קוראים, גייסנו הלוואה ויהיו עוד שינויים. רוצים עזרה במחלקת ההנדסה אפשר מהתקציב הבלתי רגיל ועוד. התקציב במשך השנה יעודכן לאור השינויים שיחולו במשק והחלטות ממשלה.
עבד אלבאסט קיס:
לאחר כל הדיונים והדברים שהועלו אני מציע להצביע על הצעת התקציב שהונחה.
בעד:
מר עבד אלבאסט קיס, מר מוחמד זורי, מר מוחמד סעיד, מר מאהל שבאט, מר סלים עתמה, מר עלי חאג', מר עווד רביע.
נמנעים: אין
מתנגדים: אין
החלטה:
לאחר דיון בין חברי המועצה הנוכחים בישיבה, מר ג'מאל קאדרי וד"ר וליד עבד אלג'ני יצאו מאולם הישיבות לפני סיום הדיון והתחלת ההצבעה. שבעה חברי מועצה מאשרים את הצעת התקציב לשנת הכספים 2020 שמסתכמת בסך הכל 88,812 אלפיש"ח בהכנסות ובהוצאות.
רשם: ג'מאל פטום, מנכ"ל/ מזכיר המועצה.
עבדאלבאסט קיס
ראש המועצה
ג'מאל פטום
מנכ"ל/מזכיר המועצה
הצעת תקציב רגיל
למועצה מקומית נחף לשנת 2020
מוגש על ידי:
גזבר המועצה עבד פטום רואה חשבון
נערך על ידי :
משרד יוסף עבדו רואה חשבון
חברי מועצה נכבדים,
אני גאה להציג בפניכם תקציב 2020 בצורה מפורטת בצירוף הסברים וניתוחים.
על אף האתגרים הרבים הצלחנו להביא לאישורכם תקציב מאוזן ונעשה את מיטב המאמצים לשמור על מסגרת מאוזנת בשנת 2020 .
חברי הנכבדים, שנת 2020 מסתמנת כשנה של קיצוצים רציניים במשרדי הממשלה. כבר במהלך החודש האחרון התבשרנו על קיצוץ במענק האיזון בסך כ- 584 אלפי ₪
אני מבקש להודות לכם חברי המועצה שנתתם בי את אמונכם, מודה למנהלי המחלקות ועובדי המועצה המסורים העובדים למימוש מדיניות המועצה.
בכבוד רב,
עבד אלבאסט קייס
ראש המועצה
דברי רקע לתקציב המועצה המקומית
התקציב מוגדר כתוכנית המבטאת במונחים פיזיים וכספיים פעילות גוף כלכלי בתקופה הבאה, בדרך כלל בשנה הבאה. במקרה שלנו התקציב מתאר בצורה פורמאלית את המועצה ואת מטרותיה, תפוקותיה ותשומותיה. על התקציב לפרט את הפעולות שיש לבצע בחתך מחלקות ותקופות.
כלומר, התקציב הינו תכנית המפרטת את הפעולות שיש לבצע במועצה בשנה הקרובה והמכתיבה מי יעשה מה ומתי. חשוב להדגיש כי התקציב מהווה חלק חשוב במערכת הכלים הניהוליים שיש למועצה. מצד אחד, התקציב קשור לתכנון ולהחלטות בדבר הקצאת המשאבים ומצד אחר התקציב קשור לתמחיר ומספק מידע אודות עלויותיה של כל יחידת משנה במועצה, פירוט שאינו משתקף באופן מפורט בדוחות הכספיים. מכאן החשיבות הרבה שיש לשימוש בכלים תמחיריים במערכת הכספים במועצה.
תפקידי התקציב
פעולת התקצוב משרתת שתי מטרות :
הקצאת המשאבים
הנעת עובדים
הקצאת המשאבים מתבטאת בתרגום ההחלטות לשפת המעשה ובתאום פעולות המועצה ואילו ההנעה מתבטאת בהצבת מטרות מדידות המאפשרות לבחון את רמת הביצוע בהשוואה למתוכנן תוך כדי שיפור התקשורת בין המנהלים לעובדים..
התקציב כמתרגם ההחלטות לשפת ביצוע -
כדי שההחלטה תבוצע יש לתרגמה לשפת ביצוע, כלומר להוראות המועברות למבצעים. כך מביא התקציב את מטרת ההנהלה לידיעת כל הדרגים ע"י תרגום הפעולות המתוכננות למונחים כספיים.
התקציב מחייב להגדיר את מטרות הפעולה וכיוונה ואת רמת הביצוע של המועצה על מחלקותיה, דברים שבלעדיהם לא ניתן לנהל את המועצה . העובדה שהתקציב הינו מערכת פורמאלית ,מחייבת את ההנהלה לערוך תכנון – זהו למעשה אחד מיתרונותיו החשובים של התקציב.
תאום בין כל חלקי המועצה השונים -
כיוון שהמועצה מורכבת ממספר מחלקות ותת מחלקות, יש לדאוג לכך שיהיה תאום בין כל המחלקות, יש לדאוג לשילוב ולאיזון כל המשתנים במועצה (תפקידים, מחלקות, עובדים, ציוד, וכו') כך שכל חלקי המועצה יעבדו בהרמוניה מלאה לשם השגת מטרותיה. פעולת התאום מחייבת ללמוד את יחסי הגומלין במועצה ולחפש נקודות תורפה במשתנים השונים. נוסף לכך כל פעולות המועצה קשורות ומתורגמות בסופו של דבר לזרימת כספים ולכן הפעולות חייבות להתבצע לפי לוח זמנים מוגדר מראש. למעשה התאום הוא התרגום הסופי של ההחלטות לשפת הביצוע וקובע מי יעשה מה ומתי.
הצבת מטרות כבסיס להערכת הביצוע-
אחד התפקידים החשובים של התקציב הוא להציב מטרות בפני האנשים במועצה בדרגים השונים. הצבת רמת הביצוע שהייתה בעבר כמטרה שיש להשיג, לא מן ההכרח שתגביר את היעילות. יתכן שבעבר היה הביצוע בלתי יעיל, או שהתנאים ישתנו בעתיד. יש לקבוע את רמת הביצוע בעתיד בהתאם למה שרוצים שיהיה ובהסתמך על ניסיון העבר. אפשר להגדיר תפקיד זה של התקציב כקביעת נורמות אשר הסטייה מהן בביצוע מחייבת הסבר.
יצירת תקשורת -
השגת תאום בין כל חלקי המועצה השונים בפועל ולא על הנייר בלבד, מחייבת ליצור תקשורת אנכית ורוחבית. תקשורת אנכית, בתוך המחלקות, ותקשורת רוחבית בין מנהלי המחלקות. לתקשורת חשיבות מיוחדת עקב העובדה שלאחראים על מחלקות שונות במועצה, יש מטרות שונות אשר לא מן ההכרח תואמות את מטרות ההנהלה. התקשורת מתבטאת בכך שהדרגים השונים לוקחים חלק בהכנת התקציב באמצעות הגשת הצעות הנוגעות לתקציב ודרך השתתפות בדיונים על התקציב. מרכיב התקשורת חיוני לצורך הבהרת התקציב למנהלים ולעובדים במועצה. הצלחת ביצוע התקציב תלויה בראש ובראשונה בנכונות העובדים והמנהלים במועצה לקבל אותו.
תקציב המועצה לשנת 2020 ומרחב המאקרו -
הייחודיות של היישוב כפר נחף ואפיוניו החברתיים – כלכליים , מדגישים את חשיבותה של המועצה ואת חשיבות התקציב שבאמצעותו מעניקה המועצה שירותים לתושביה .
מתן שירותים אלה מתבצע על פי החוק ועל פי מדיניות משרדי הממשלה ,כמו משרד הפנים , החינוך , הרווחה , ואחרים , ומתאפשרים באמצעות קבלת מענקים ותקציבים ייעודיים מאותם משרדים , ובמקביל לאותם מקורות מימון מייצרת המועצה מקורות מימון עצמיים מארנונה , אגרות והיטלים .
מכאן נובע הצורך ביצירת סינרגיה של המשאבים מהמקורות השונים כאמור ,וכך נוצר והצורך בהתמודדות עם קריטריונים שונים שלעיתים מנוגדים לקבלת אותם משאבים .
הניסיון מלמדנו כי יכולת המועצה לפתח שירותים חברתיים טובים בנויה ,במידה רבה, על יכולת הצוות הניהולי להשיג מקורות תקציביים חיצוניים ( כמו קרנות , כספי ממשלה , וכספי מוסדות אחרים) . הצלחה בהשגת מקורות חיצוניים אלו , תלויה בהכנה מוקדמת טובה , הכוללת : כתיבה מפורטת של תכניות עבודה , תכניות פרויקטים , תוך תרגום הצרכים למשאבים הנחוצים לביצוע , בצורה בהירה ,ועבודת לובי ויחסי ציבור יעילה מול קובעי מדיניות במשרדי הממשלה ,על מנת לגייס את המלצותיהם ותמיכתם בבקשות של המועצה .
דברי הסבר לתקציב המועצה לשנת 2020
כללי,
היקף הצעת התקציב לשנת 2020 הגיע לכדי 88.812 מיליון ₪ הן בהכנסות והן בהוצאות, לעומת תקציב 2019 שהגיע לכדי 86.151 מיליון ₪ . התקציב מבטא את פוטנציאל מקורות ההכנסה של הרשות , ובמקביל את גבולות יכולת ההוצאות השוטפות במשך שנת 2020.
התקציב נערך בהתאם לחוק וההנחיות שפרסם משרד הפנים, ומבוסס היסטוריה, תוך תרגום השינויים הנדרשים למונחים כמותיים וכספיים .
מנהלי המחלקות הגישו תכניות עבודה מתומחרות למונחי תקציב , נתקיימו דיונים רבים עם מחלקת הגזברות והנהלת המועצה ,ההחלטות הסופיות לגבי תקציב כל מחלקה ומחלקה מתבטא בתקציב שמונח בפניכם .
הנחות עבודה והתייעלות
חשוב מאוד לציין כי קיצוץ מענק האיזון בסך כ-600 אלפי ₪, קידום השכר המתבקש על פי הסכמי השכר לצד גידול השתתפות המועצה בנושאי חינוך ורווחה ,חייב את המועצה לבטא בתקציב התייעלות שחייבת להתבצע בשנת 2020 על מנת לשמור על תקציב מאוזן , להלן עיקר המהלכים המתבקשים :
1-גידול בגביית הארנונה בסך כ700 אלפי ₪ במונחים ריאליים לעומת הגבייה בשנת 2019
על מנת להשיג יעד זה יש להרחיב את פוטנציאל הגביה על ידי ביצוע סקר נכסים .
2- גביית אגרות תלמידי חוץ מתלמידים שאינם תושבי נחף ולומדים בבתי ספר התיכון , סכום גבייה מוערך ב-320 אלפי ₪.
3-לאחר בחינה מעמיקה לתקן שעות ההוראה בבתי ספר תיכון , יש להפחית בשנת הלימודים הבאה סך כ-700 אלפי ₪ בעלויות ההוראה .
4-התקבולים האחרים כולל העברה מקרן תיאגוד מים וביוב בסך 600 אלפי ₪ שמחייבת אישור מנכ"ל משרד הפנים ,במידה ולא תאושר יש לנקוט בעוד צעדי התייעלות שיובאו לאישור המליאה .
להלן הסבר להתפתחות המגמות בפרקי התקציב,
הכנסות:
ארנונה,
יעד הארנונה לשנת 2020 נקבע בגובה כ- 8.5 מיליון ₪ , לעומת סך כ- 7.6 מיליון ₪ יעד הגביה בשנת 2019 . הביצוע לשנת 2019 מבוסס לפי מאזן הגביה בפועל לסוף שנת 2019 7.588 מיליון ₪ . כפי שהוזכר קודם על המועצה להיערך לסקר נכסים על מנת להגיע ליעד הגבייה המתוקצב
שיעור הארנונה מסה"כ תקציב מגיע לכדי 9.6% .
עצמיות חינוך רווחה ואחר ,
יעד ההכנסות מיתר עצמיות הועמד על סך 2.564 מיליון ₪ , ונאמד לפי אומדן הביצוע לשנת 2019 , שהגיע לכדי 1.756 מיליון ₪ .הפרק מורכב מהיטלי השבחה ואגרות בניה המתקבלים מועדת תכנון ובניה, וכן אגרות הנגבים באופן ישיר ע"י המועצה.
הכנסות עצמיות מנושאי חינוך נאמדו בגובה כ- 528 אלפי ₪ , הנובעים בעיקר מאגרות חוץ שהמועצה מתכננת להגדיל משמעותית בשנת 2020, ואילו הכנסות מנושאי רווחה נאמדו בגובה כ- 43 אלפי ₪. שיעור יעדי הכנסות עצמיות הגיע לכדי 2.9%.
הכנסות ממשרד החינוך,
יעד ההכנסות ממשרד החינוך נקבע בגובה כ- 42.979 מיליון ₪ שהם כ- 48.4% מכלל התקציב אומדן הביצוע לשנת 2019 עומד על- 41.556 מיליון ₪ .
סבסוד המועצה לנושא החינוך צפוי להגיע לכדי כ 4.27 מיליון ₪.
הכנסות ממשרד הרווחה,
יעד ההכנסות ממשרד הרווחה נקבע בגובה כ- 10.772 מיליון ₪ שהן כ- 12.1% מכלל התקציב , לעומת יעד של כ- 10 מיליון ₪ לשנת 2019 .
המאפיין הבולט בתקצוב משרד הרווחה נעוץ בכך שמשרד הרווחה הוא אשר קובע את הסעיפים והתקציב, כמו גם ביצוע רוב סעיפי התקציב מתבצעים באמצעותו, ולא באמצעות המועצה.
סבסוד המועצה לנושאי הרווחה מגיע לכדי 2.871 מיליון ₪.
מענק איזון ממשרד הפנים,
גובה המענק שנקבע ע"י משרד הפנים לשנת 2020 נקבע בגובה 14,945 אלפי ₪ שהן כ- 16.8% מכלל התקציב, הסכום כאמור מקורו בצירוף המענק המותנה לבסיס המענק האיזון מאחר והמועצה עמדה ביעד הגביה לשנת 2019 ובשלוש השנים שקדמו לכך
לציין שחל קיצוץ בסך 584 אלפי ₪ לעומת מענק 2019.
מענקים מיועדים ממשרד הפנים,
גובה המענקים שנקבעו ע"י ממשרד הפנים לשנת 2020 מסתכמים ב- 1,200 אלפי ₪, שהן כ- 1.3% מכלל התקציב. להלן פירוט המענקים:
משרדי ממשלה אחרים ,
נקבע יעד בגובה כ- 1.55 מיליון ₪. שהם כ- 1.7% מכלל התקציב . להלן פירוט משרדי הממשלה,
הנחות מארנונה ,
נקבע יעד בגובה כ- 5.2 מיליון ₪ הן בהכנסות והן בהוצאות . שיעור היעד מכלל התקציב מגיע לכדי 5.8% , ומימושו יהיה לפי מבחני משרד הפנים למתן הנחות .
הוצאות,
היקף אומדן ההוצאות מגיע לכדי 89 מיליון ₪, לעומת תקציב של 86 מיליון ₪ בשנת 2019 . ז"א גידול של 3 מיליון ₪ לעומת תקציב 2019.
להלן התפלגות ההוצאות לפי פרקים ונושאים ,
שכר,
השכר בשנת 2020 קודם לעומת אומדני ביצוע 2020 בשיעור של 2.89%, עקב זחילת שכר בגין קידום עובדים בוותק ובדרגות, הסכם שכר לרשויות המקומיות שנחתם ביולי 2016 .
מוניציפלי: סה"כ היקף ההוצאות על שכר המוניציפלי מגיע לכדי 10.4 מיליון₪ , לעומת אומדן ביצוע בגובה כ-10.456 מיליון ₪ . למעשה אין שינוי משמעותי לעומת 2019 , יש הפחתה ריאלית בשכר עקב צמצום שעות נוספות .
חינוך: היקף הסעיף צפוי להגיע בשנת 2020 לכדי 35.04 מיליון ₪ לעומת אומדן ביצוע בשנת 2019 בגובה כ 33.615מיליון ₪ . הגידול בגובה 1.424 מיליון ₪ הנו עבור קידום השכר בשיעור 2.89% , וכן התאמת שכר של עובדים שנקלטו במהלך שנת 2019 למונחים שנתיים.
רווחה: היקף הסעיף נקבע בגובה כ- 2.23 מיליון ₪ לעומת 2.17 מיליון ₪ בשנת 2019. עיקר הגידול הנו עבור התאמת שכר בגובה 2.89% .
סיכום נושא השכר: סה"כ ההוצאה הצפויה על סעיף השכר מגיעה לכדי 47.67 מיליון ₪ שהן 53.6% מכלל התקציב, תקן כח האדם הינו 245.5 משרות , דהיינו עלות שכר ממוצעת למשרה עומד על סך 194 אלי ₪ לשנה.
פעולות,
פעולות כלליות: היקף הסעיף נקבע בגובה 10 מיליון ₪ , אין שינוי משמעותי לעומת שנה קודמת , יש גידול בעלויות פינוי האשפה .
פעולות חינוך: היקף הסעיף נקבע בגובה 12.73 מיליון ₪ לעומת אומדן ביצוע בשנת 2019 בגובה 12.6מיליון ₪ .
פעולות רווחה: הסעיף נקבע בגובה 11.45 מיליון ₪ ,לעומת אומדן ביצוע לשנת 2019 בגובה 10.7 מיליון ₪. התקציב נקבע ברובו ע"י משרד הרווחה. בד"כ מתווספים עוד סעיפים חדשים במהלך השנה ע"י אותו משרד
סיכום נושא הפעולות : סה"כ היקף ההוצאות הצפויות בגין הפעולות מגיע לכדי 34.2 מיליון ₪ שהן כ- 38.6% מסה"כ תקציב , ו- 41% מהתקציב הריאלי ( סה"כ תקציב פחות הנחות מארנונה והוצאות לכיסוי גרעון ) .
פירעון מלוות והוצאות מימון ,
פירעון המלוות נאמדו בגובה 1,461 אלפי ₪, שהן כ- 1.6% מגובה התקציב ,והוצאות המימון נאמדו בגובה 110 אלפי ₪ שהן כ- 0.1%.
הפירעון מבוסס על תחזית פירעון המלוות לשנת 2020 בתוספת פירעון בגין הלוואות חדשות שנתקבלו.
הנחות מארנונה,
נקבע יעד בגובה כ- 5.2 מיליון ₪ הן בהכנסות והן בהוצאות. שיעור היעד מכלל התקציב מגיע לכדי 5.8% , ומימושו יהיה לפי מבחני משרד הפנים למתן הנחות.
תמצית הצעת תקציב 2020
פירוט סעיפי תקבולים תקציב 2020
פירוט סעיפי תשלומים תקציב 2020
ביאורים לתקציב,
ארנונה ועצמיות,
לפי ההערכות והאומדנים, הגביה מארנונה בשנת 2020 תעמוד ביעדי התקציב. על פי סעיף 7 בחוק ההסדרים במשק המדינה(תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992, שיעור העדכון בארנונה לשנת 2020 הינו 2.58%. הגידול ריאלי יעמוד על כ- 716 אלפי ₪ .
ההכנסות העצמיות מבוססות על גביה מהורים בגין תכנית ניצנים , אגרות תלמידי חוץ והשכרת קיוסקים בבתי ספר.
בחלק מהשירותים אשר ניתנים ע"י משרד העבודה והרווחה נהוג לחייב את הרשות לגבות השתתפות שנקראת השתתפות צד ג' ממקבלי השירותים חלק מסוים מהכסף שהוא אמור למממן (בד"כ 75%) מעלות ההוצאה הכוללת.
מחלקת הרווחה התחילה לפני מספר שנים לגבות בחלק מהשירותים את הכספים הנ"ל אך מאחר ומדובר באוכלוסייה קשה , ולפעמים אף קשה עד מאוד , המחלקה אינה יכולה לגבות את כל כספי ההשתתפות והמועצה נאלצת לשאת בנטל שנוצר כתוצאה מאי הגביה כאמור.
הגביה הצפויה בשנת 2020 תעמוד על כ 43 אלפי ₪ והיא ממשיכה את אותה מגמה שנקטה בה בשנת 2019 שנחשבת לגביה לא רעה במיוחד בהשוואה לאוכלוסייה במגזר הערבי ולאוכלוסיות קשות כאמור.
משרד החינוך
צפי ההכנסות ממשרד החינוך הוכן בהסתמך על מספר מוסדות החינוך בישוב וכן על מספר התלמידים בכל מוסד
משרד הרווחה,
הצפי נערך וחושב בהתאם להנחיות ולהוראות משרד הרווחה לתושבים בעלי הזכאות ובהתאם לצרכים ולקריטריונים המשתנים מעת לעת.
מענקים ממשלתיים,
מענק האיזון: מענק האיזון הינו מענק שיועד על ידי משרד הפנים לאיזון תקציב הרשות. היות והמועצה עמדה ביעד המותנה שנקבע בהנחיות המשרד לשנתיים רצופות , משרד הפנים אינו מפחית את החלק של המענק המותנה (15%) ומזכה את המועצה בשנת 2020 במענק איזון מלא. ולכן , בדומה לשנת 2019 גם בשנת 2020 לא יהיה תקציב מותנה.
בעקבות הקיצוץ שצפוי לחול על הרשויות המקומיות בשנת 2020 ובהתאם להנחיות משרד הפנים לקביעת אומדן מענק איזון לשנת 2020 נקבע כי המענק למועצה מקומית נחף יעמוד על 14,945 אלפי ₪ מה שמהווה קיטון של כ 584 אלפי₪ לעומת שנת 2019.
המשרד לביטחון פנים: השתתפות המשרד לביטחון פנים , מתבטאת בשני תחומים עיר ללא אלימות ומימון חלקי לעלויות האבטחה בבתי ספר.
תקבולים אחרים, תוקצב השנה סך 497 אלפי ₪ למימון פירעון מלוות ביוב
שנפרע ידי התאגיד , כמו כן תוקצב סך 600 אלפי ₪ בגין העברה מקרן תאגוד מים, וביוב שמקור ההכנסות הינו החזר הלוואת בעלים על הצטרפות לתאגיד.
פירעון מלוות,
כפי שהוזכר קודם פירעון הלוואת הביוב מתבצע על ידי התאגיד , לכן במקביל להוצאה קיימת הכנסה .
בשנת 2020 תוקצב פירעון מלוות בסך 964 אלפי ₪ בגין כל המלוות של המועצה כולל הלוואה שנתקבלה בשנת 2019 .
שכר ומשרות
תקציב 2020
جلسة رفم - 02-2020